NSA — umorzenie subwencji z PFR stanowi przychód podatkowy

Kancelaria Prawna Graś i Wspólnicy

Po ustaniu pandemii COVID-19, bardzo szybko wróciliśmy do normalnego funkcjonowania. Opustoszałe ulice, konsternacja w służbie zdrowia i paraliż gospodarki – wszyscy zapewne mamy nadzieje, że więcej się to już nie powtórzy. W celu pomocy przedsiębiorcom wprowadzano kolejne tarcze antykryzysowe. Jedną z form pomocy była możliwość uzyskania subwencji, która w części lub w całości mogła zostać umorzona. Przedsiębiorcy, którzy skorzystali z tej formy wsparcia, mogą się teraz zdziwić, gdy o podatek w związku z umorzoną subwencją upomni się teraz fiskus.

Przesądził o tym Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 lutego 2024 r. o sygn. akt II FSK 1358/23. Sprawa dotyczyła spółki, która osiągnęła przychód poniżej 2 mln euro i jednocześnie uzyskała umorzenie subwencji z tarczy antykryzysowej. Suma wykazanych przychodów i umorzonej subwencji przekroczyła 2 mln euro. Spółka wystąpiła do Krajowej Informacji Skarbowej z pytaniem, czy będzie uprawniona do stosowania 9% stawki CIT w przypadku, gdy bez uwzględnienia kwoty umorzonej subwencji jej przychody nie przekroczą 2 mln euro netto?

Do limitu 9% CIT należy doliczyć umorzoną subwencje z PFR

W wydanej interpretacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że skoro limit 2 mln euro uprawniający do niższej stawki podatku jest uzależniony od przychodu, a nie od przychodu ze sprzedaży (tak jak w przypadku uzyskania statusu małego podatnika), wlicza się do niego również kwota umorzonej subwencji. W związku z tym spółka powinna stosować 19% stawkę podatku.

NSA: umorzenie subwencji z PFR stanowi przychód podatkowy

Źródło: Shutterstock

Czy od umorzonej subwencji z PFR trzeba zapłacić wyższy podatek?

Rozpatrując skargę spółki na interpretację, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie przedstawił odmienne stanowisko. Odwołał się on bowiem do celu udzielenia wsparcia, którym było zapewnienie płynności finansowej, rekompensata szkód wywołanych pandemią i ochrona miejsc pracy. Racjonalny prawodawca, tworząc program nie zakładał zatem, że otrzymanie wsparcia pogorszy sytuację podmiotu, który z niego skorzysta. WSA przypomniał też, że rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 16 lipca 2021 r. zaniechano poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiągniętych z umorzenia subwencji finansowanej przez Państwowy Fundusz Rozwoju S.A. Celem zatem udzielenia wsparcia nie było zapewnienie większych wpływów podatkowych.

NSA — umorzenie subwencji z PFR stanowi przychód podatkowy

Ze stanowiskiem tym nie zgodził się jednak Naczelny Sąd Administracyjny, który rozpatrywał skargę kasacyjną. Uznał on bowiem, że w sprawie należy stosować wyłącznie wykładnię językową, która jednoznacznie potwierdza, że umorzona subwencja stanowi przychód podatkowy. Gdyby miało być inaczej ustawodawca zawarłby to wprost w ustawie. Podkreślił również, że pomoc państwa polega na neutralności podatkowej przyznania subwencji oraz jej umorzenia. Nie może wywodzić przyznania innych preferencji podatkowych, w tym obniżonej stawki CIT, jeżeli wola ustawodawcy w tym zakresie nie została należycie wyrażona w sposób normatywny. Wyrok ten jest prawomocny.

Autor: Rafał Knap, radca prawny, kancelaria Graś i Wspólnicy

Koronawirus w PolsceHome 1